Perakendecilik Nedir? Çeşitleri Nelerdir?

Genel KOBİ Satış ve Pazarlama 3dk
Genel KOBİ Satış ve Pazarlama

Perakendecilik terimini daha önce duymuşsunuzdur, ancak bu tam olarak ne anlama geliyor? Perakendecilik sürecine dair tüm detayları yazımızda bulabilirsiniz.

Perakendecilik Nedir?

Perakendecilik; mal ve hizmetlerin, bir işletme aracılığı ile azar azar son tüketiciye satılması ile ilgili faaliyetler bütünü olarak tanımlanır. Bir başka deyişle, bir perakendecinin mal veya hizmet elde etmesi ve bunları kullanım için müşterilere sattığı dağıtım süreci olarak ifade edilir.
Perakendecilik süreci tedarik zinciri aracılığıyla açıklanır.
Müşteriler ve ekonomi için oldukça önem taşıyan perakendeciliğin odak noktasında müşteri yer alır ve perakendecilikte esas olan noktalar arasında müşterinin istek ve ihtiyaçlarını karşılayabilmek vardır.

Perakendecilik Neden Önemlidir?

Perakendecilik küçük esnaftan, holdinglere kadar her türlü kişi veya kuruluş tarafından yapılabilen bir meslek dalı olarak yer alır ve tüm sektörlerde çalışma alanı bulunur.
Perakende mağazaları, hem markalar için bir pazarlama aracı hem de müşterilerin önemli bilgileri değiş tokuş etmeleri ve iletmesi için bir destek aracı görevi görür. Bir iş süreci olarak ifade edilen ve müşterilere önemli faydalar sağlayan perakendecilik, ekonomi için büyük bir istihdam sağlar ve tercih edilen bir alışveriş kanalı görevi görür.

Perakendeciliğin Özellikleri Neler?

Perakendecilik, müşterilerle doğrudan teması içerir. Müşterilerle kendileri için hangi ürün ve hizmetleri seçmeleri gerektiğine karar vermelerine yardımcı olur. Üreticilere ve toptancılara kıyasla genellikle küçük miktarlarda mal stoklar.
Perakendeciler, genellikle piyasadaki talebe göre farklı markaların farklı ürünlerini stoklar. Kendilerine geri bildirimlerini ve önerilerini ileten son müşterilere şirketin temsilcisi olarak hareket ederler. Genellikle çok sınırlı raf alanına sahip olan perakendeciler, yalnızca iyi talebi olan malları stoklar.
Perakendecilikte süreç doğrudan müşterilere satışı içerdiğinden, ürünün maksimum fiyatına da tanık olunur.

Perakendeciliğin Çeşitleri Nelerdir?

Perakendecilik mağaza perakendeciliği, mağaza dışı perakendeciliği, kurumsal perakendecilik, internet perakendeciliği ve hizmet perakendeciliği olmak üzere 5 türe ayrılır.

  • Mağaza perakendeciliği, büyük mağazalar, özel mağazalar, süpermarketler, bakkallar, katalog showroomları, eczaneler, süper mağazalar, indirim mağazaları, lüks mağazalar vb. gibi farklı perakende mağaza türlerini kapsar.
  • Mağaza dışı perakendecilik, işlemin geleneksel mağazalar veya mağazaların dışında gerçekleştiği bir perakendecilik türü olarak yer alır.
  • Kurumsal perakendecilik, zincir mağazalar, bayilikler ve ticari holdingler gibi kurumsal kanallar aracılığıyla yapılan perakendeciliği içerir. Kurumsal perakendecilikte ana veya ortak markanın ürünlerinin perakende satışına odaklanılır.
  • İnternet perakendeciliği veya e-perakende, nihai tüketiciye küçük miktarlarda mal satmaya benzer bir konsept üzerinde çalışır. Ancak bu kapsamda daha büyük bir pazara hizmet ederr. Müşterinin gidip ürüne dokunabileceği veya deneyebileceği fiziksel bir perakende satış noktası söz konusu değildir.
  • Hizmet perakendeciliği ise restoranlar, oteller, barlar vb. hizmetleri içerir.

Perakendeciliğin İşlevleri Nelerdir?

Perakendecilikte ürünlerin satışını kolaylaştırmak için gerçekleştirilmesi gereken birçok önemli işlev yer alır.
Bu işlevler arasında sıralama, iletişim kanalları ve pazarlama yer alır.

  • Sıralama işlevinde perakendeciler, malları farklı kaynaklardan toplayıp tasnif ederek ve müşterilerin ihtiyaçlarına göre yerleştirerek her iki tarafın taleplerini dengeler.
  • İletişim kanalı, perakende için nihai tüketicilerle doğrudan teması içerdiğinden dolayı şirketler ve üreticiler için önemli bir iletişim kanalı oluşturur. Üretici, önemli bir iletişim kanalı işlevine sahip perakendeciler aracılığıyla ürünlerinin avantajlarını, teklifleri ve indirimlerini iletmeye çalışır.
  • Perakendecilik, aynı zamanda şirket ile müşteri arasında arabuluculuk yapar ve müşterilerin verdiği geri bildirimleri üreticiye veya toptancıya iletir.
  • Son olarak, pazarlama işlevinde, perakende mağazaları, fiili kararların alındığı son kanallar olarak yer alır. Bu nedenle, markalar için önemli pazarlama kanalları olarak hareket ederler. Üreticiler, perakende mağazalarında satışlarını artırmak için akıllı yerleşimler, afişler, reklamlar, teklifler ve diğer pazarlama stratejilerini uygular.