e-Retailing (e-Perakendecilik) Nedir? Nasıl Yapılır?

Muhasebe ve Finans Genel KOBİ 3dk
Muhasebe ve Finans Genel KOBİ

Her sektörü etkisi altına alan dijitalleşme, perakende sektöründe de değişimler başlatmakta. e-Retailing, türkçe karşılığı e-Perakendecilik kavramı, e-Ticaret sektöründe yaygınlaşan alanlardan biri olarak yer alır. e-Perakendecilik nedir, e-Perakendecilik nasıl yapılır, örnekleri nelerdir gibi soruların detaylı yanıtlarını bu yazımızda bulabilirsiniz.

e-Retailing Nedir?

e-Perakendecilik, günümüzde yaygın olarak kullanılan ve gelişen online satış olarak tanımlanır. İşletmeden işletmeye ve işletmeden tüketiciye mal ve hizmetlerin internet üzerinden satışlarını kapsar.
e-Ticaret yapan kişiler dijital pazarlama araçlarını kullanarak, potansiyel hedef kitle ile iletişim kurarak, ürün ve hizmetlerini internet üzerinden satışa sunar.

e-Retailing (e-Perakendecilik) Faydaları Nelerdir?

E-perakende yapan işletmeler e-Ticaret ortamında daha geniş bir tüketici kitlesine ulaşabilir. Tüketiciler, bulunduğu konumda bulamadığı ürünleri online platformlarda satın alabilir. Kira, satış personeli, depo giderleri gibi maliyetler büyük ölçüde azalır. İnternet aracılığı ile işletmenin marka imajı yükselir ve satış potansiyeli artar.

e-Retailing (e-Perakendecilik) Nasıl Yapılır?

Geniş bir şirket ve endüstri yelpazesini içeren elektronik perakendeciliğe başlamak için ürün ve hizmete, ilgi çekici içeriklerin yer aldığı gezinmesi kolay bir web sitesine, hedef odaklı iletişim, iyi bir dijital pazarlama stratejisi ve veri analitiğine ihtiyaç duyulur.
e-Ticaret siteleri, potansiyel müşterilerin değişen taleplerine cevap vermek için kolayca gezilebilir olmalı ve düzenli olarak güncelleme yapılması gerekir. Web sitesi üzerinden satış yapan kişiler, tüketicinin taleplerini karşılamak için kullanıcı deneyimini uygulayarak ürün veya hizmeti en kısa sürede tedarik etmeye, sunmaya ve teslim etmeye odaklanır.

e-Retailing (e-Perakendecilik) Kategorileri Nelerdir?

Elektronik perakendecilik 2 kategoriye ayrılır:

İşletmeden İşletmeye e-Perakendecilik (B2B)

Bir işletmeden başka bir şirket veya işletmelere yapılan online satışları içerir. İşletmeler arası olan bu perakendecilik türünde perakendeciler yazılım geliştiricileri, danışmanları, serbest çalışanlar ve toptancıları kapsar.
E-perakende yapan işletmenin mallarını toplu olarak başka bir işletmeye satması ve satın alan işletmenin bu malları tüketicilere satması bu türe örnek olarak verilebilir.

İşletmeden Tüketiciye e-Perakendecilik (B2C)

İşletmeden tüketiciye yapılan e-Perakendecilik modelinde işletme tüketiciye online ürün veya hizmet satışı yapar.
e-Ticaret sektöründe yaygın olarak kullanılan bu elektronik perakendecilik türüne örnek olarak tüketicinin internetten bir kitap satın alması gösterilebilir.

e-Retailing (e-Perakendecilik) Avantajları Neler?

e-Perakendecilik, internet tabanlı olduğu için yurt içi ve yurt dışında herhangi bir yerden 24 saat yapılabilir.

  • Altyapı maliyetleri daha düşük olan e-Perakendecilikte satış yapan kişiler, internet sayesinde geniş müşteri kitlesine ulaşabilir. Müşteriler ürünleri ve hizmetleri istediği zaman istediği yerden alabilir.
  • Zaman ve emekten tasarruf sağlar.
  • Geniş ürün yelpazesine sahip e-Perakendecilik, evden alışveriş kolaylığı sağlar.
  • Tüketiciye ürün hakkında detaylı bilgi verir.
  • e-Perakendecilikte kapıda ödeme, kart ile ödeme ve mobil ödeme gibi seçenekler güvenli bir biçimde tüketiciye sunulur.
  • E-perakende yapan işletmeler, alışveriş deneyimini iyileştirmek ve daha fazla gelir elde etmek için veril analitği araçları ile tüketici davranışını inceleyebilir.

e-Retailing (e-Perakendecilik) İş Modelleri Nelerdir?

Bu modeller şu şekildedir:

Pure Play e-Perakendecilik

Pure play e-perakendeciler herhangi bir fiziki mağaza işletmeyen sadece e-Ticaret hizmeti sunan iş modelleri olarak yer alır.
Bu işletme türüne Amazon, Aliexpress, Ali Baba, Hepsiburada ve Trendyol gibi işletmeleri örnek verebiliriz.

Brick ve Click e-Perakendecilik

Brick ve click perakendeciler hem fiziki mağaza hem e-Ticaret hizmeti sunar. Özetle perakendecilerin fiziki mağazadan web tarafına göçü olarak ifade edebiliriz.
Bu iş modeline örnek olarak Apple, Boyner, Morhipo, Migros, Carrefour gibi işletmeler verilebilir.

Drop Shipping (Stoksuz Satış)

Türkçe karşılığı “stoksuz satış” olarak ifade edilir. Bu iş modelinde üretici kendine ait fiziksel bir stok bulundurmadan e-perakendeci drop shipping aracılığı ile siparişleri üreticiden tüketiciye sevk eder.

e-Perakendecilikte (e-Retailing) Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar Neler?

Bu hususlar şöyle:

  • e-Perakende yapan işletmelerin potansiyel hedef kitleyi ikna etmek için güçlü bir marka algısı oluşturması gerekir.
  • Müşteri deneyimi oluşturarak tüketiciye özel kampanya, e-mail, paketleme ve reklam uygulamalarını geliştirmesi müşteri deneyimini önemli ölçüde etkiler.
  • Fiyatlandırma stratejilerini doğru bir biçimde dikkat ederek rakiplerine göre fiyatta çok fazla oynamadan az fiyat verebileceği bir strateji uygulaması gerekir.
  • İşletmenin iletişim bilgilerini açık ve net şekilde vermesi, ürün ve hizmetlerle ilgili kullanıcı yorumlarını web sitesine eklemesi önem taşır.
  • Son olarak kullanıcı dostu bir web sayfası yapısına sahip olması gerekir. Bu aşamada sayfalar hızlı yüklenmeli, ürün ve hizmetler hakkında detaylı bilgiler verilmeli, gerçek görseller kullanılması önem taşır.