C2C Pazarlama Modeli Nedir? B2C'den Nasıl Farklılaşır?

Genel KOBİ Satış ve Pazarlama 3dk
Genel KOBİ Satış ve Pazarlama

Bu yazıda, “Tüketiciden tüketiciye” anlamındaki C2C pazarlama ve satış modelini tüm detaylarıyla anlattık.

C2C Nedir?

Açılımı consumer to consumer olan C2C, tüketiciden tüketiciye çalışma modelidir. Bir e-ticaret modeli olan bu çalışma şeklinde tüketiciler, çevrimiçi bir pazar alanı ya da bir e-ticaret sitesinde bir araya gelirler.
Sonrasında ise mal veya hizmetlerini kendi belirledikleri fiyatlar ile listeleyerek satışa sunar. Bu ürünler ya da hizmetler yine tüketiciler tarafından satın alınır.

C2C Avantajı Nedir?

Özellikle son dönemde oldukça popüler olan C2C iş modelinin en önemli avantajlarından birisi bir şirket olmaya gerek olmamasıdır. Şirket olmadan da kullanıcılar satışlarını gerçekleştirirler. Aynı zamanda, bu iş modelinde yapılan satışların faturalandırma gibi bir zorunlulukları bulunmaz.

C2C Çalışma Modeli Nasıl İşler?

C2C satış modeline bakıldığında, ürünlerini satmak isteyen tüketicilerin bir pazar yeri ile anlaşıldığı görülür.
Alıcı, üye olduğu bu çevrimiçi pazar yerinde beğendiği ürünleri GET adı verilen sistem ile satın alır. Bu noktada, alışverişin gerçekleştiği e-ticaret sitesi aracı konumda bulunur. Aracı, alım ya da satımlarda herhangi bir içerik girme veya bilgilendirme yapmak gibi işlemlerde bulunmaz.

Bütün bu işlemler, C2C çalışma modeline sahip olan e-ticaret sitesi ve tüketiciler arasında gerçekleşir. 2.el, ya da kullanılmamış eşyaların alım ve satımının yanı sıra tüketicilerden tüketicilere aktarılan hizmetler de bu çalışma şekline dahildir. Son yıllarda ise oldukça yaygınlaşmıştır.

B2C Çalışma Modeli Nedir?

B2C, business to consumer kelimelerinden oluşur. Türkçe anlamı ise firmadan tüketiciye olarak çevrilebilir. Bu çalışma şekli, şirketlerin tüketiciler ile doğrudan kurduğu ticari ilişkiyi kapsar. Bireysel olarak gerçekleştirdiğimiz tüm alışverişler, B2C çalışma şekline girer. Bu iş modeli günümüzde iki şekilde uygulanır. Bunlar ise şöyledir:

  • Sanal pazar yerleri: Günümüzde oldukça popüler olan bu sanal mağazalar, her geçen gün etki skalasını daha da genişletir. Tedarikçilerden aldıkları ürünleri üzerlerine kar pay koyarak satışa sunan sanal mağazalar, ödeme konusunda ise sanal POS cihazı olan vPOS sistemini kullanır.
  • Üretici firmanın kendi ürünlerini satması: B2C çalışma modelinde bir diğer seçenek ise üretici firmanın kendi ürünlerini sanal mağazasında satmasıdır. Bu çalışma modelinde, üretici firma ürünlerini fabrika çıkış fiyatı ile kullanıcılara satışa sunar ve bu noktada arada herhangi bir sanal aracı mağaza yer almaz.

B2C ve C2C Arasındaki Farklar Nelerdir?

B2C ve C2C çalışma modelleri en yaygın çalışma modelleri arasında yer alır. Peki, bu iki popüler çalışma prensiplerinin arasındaki farklar nelerdir?

  • C2C çalışma modeli, tüketiciler ve tüketicilerin yanı sıra tüketiciler ve tedarikçiler arasında da meydana gelen ticaretin sanal ortama geçmiş halidir.
  • B2C ticaret modelinde ise sadece tedarikçiler ve tüketiciler arasında gerçekleşen bir sanal ticaret işlemi bulunur. Gerçekleşen bu sanal ticaret, komisyon aracılığı ile gelir elde etme sistemine dayanır.
  • B2C ticaret sisteminde site sahipleri, ürünleri tedarikçilerden alır ve kullanıcılar site aracılığı ile satın aldıkları ürünlerden dolayı site yöneticilerinden ürünleri için faturaları talep edebilirler.
  • C2C ticaret modelinde ise site sahipleri sadece alıcı konumunda yer alır.

C2C Sitelerinden Para Kazanmak

C2C sitelerinden para kazanmanın pek çok yöntemi vardır. Bu yöntemler örnek vermek gerekirse;

  • Sanal mağaza üyelik ücretleri
  • Ürün satışlarından elde edilen komisyon
  • Reklamlar
  • Doping ücretleri

C2C ticaret modelinde yukarıda yer alan işlemler ile para kazanmak mümkündür. Örnekleri detaylandırmak gerekirse, 0 ya da 2.el eşya alım satımı, araba ya da ev satmak gibi örnekler verilebilir. Başarılı C2C siteleri arasında ise e-bay, gittigidiyor ve sahibinden yer alır.


e-Ticaret ve pazarlama stratejilerinizde verimliliğinizi artıracak aradığınız çözüm Mikro Yazılım’da!