D2C Pazarlama Modeli Nedir? İşleyişi Nasıldır?

Genel KOBİ Satış ve Pazarlama 3dk
Genel KOBİ Satış ve Pazarlama

Bu yazıda, “Doğrudan müşteriye” anlamındaki D2C pazarlama ve satış modelini tüm detaylarıyla anlattık.

D2C Nedir?

D2C çalışma modeli, markadan doğrudan tüketiciye olan pazarlama ve satış modelidir. Açılımı “direct to customer” olan bu satış modelinin Türkçe karşılığı ise doğrudan müşteriye anlamına gelir.
Bu çalışma modelinde marka ve tüketici arasında bir aracı bulunmaz. Marka, kendi ürünlerini ya da hizmetlerini müşteriye satarken bu noktada arada bir toptancı yer almaz. Bu avantajları sayesinde D2C çalışma prensibinde birçok konuda maliyet olarak tasarruf yapılabilir.
Ancak, bu çalışma modelinin etkili bir şekilde sonuç vermesi için dijital enstrümanların doğru bir şekilde kullanılması gerekir. Fiziksel ticarete göre daha demokratik bir pazarlama imkanına sahip olan e-ticarette çoğu zaman işlerin kompleks bir hale gelebileceği de unutulmamalıdır.

D2C Nasıl Yapılır?

D2C nedir sorusunun cevabını verdikten sonra sıra D2C ticareti nasıl yapılır sorusunun cevabına gelmekte. Öncelikle, bu çalışma modelinin e-ticaret alanında en uygun çalışma yöntemlerinden biri olduğunu söylemek mümkün.
Çünkü, e-ticarette satışını yapacağınız ürünleri dijital ortamda bulundurduğunuzda fiziksel bir mağazaya kıyasla çok daha geniş bir kitleye ulaşabilirsiniz.
Böylelikle, e-ticarette dijital kanalları ve mecraları kullanmak daha da önem kazanır. D2C modelini gerçekleştirmek için ise ilk olarak markanıza ait e-ticaret sitenizin, sosyal medya hesaplarınızın ya da fiziksel mağazanızın iletişim bilgilerine sahip olmanız gerekiyor. Böylelikle, tüketicileriniz, ihtiyaçları olduğunda size en kısa sürede ulaşabilirler.
D2C çalışma modelinde arada bir toptancı ya da aracı olmayacağından dolayı tüketicilerin doğrudan markanıza ulaşması gerekir. Bu nedenle, markanızın mümkün olduğunda birçok mecrada var olması önemlidir. Bu sayede, kullanıcılar, satış kanallarınız arasında kolay bir şekilde geçiş yapabilir. Tüketicileriniz, sosyal medya platformlarından ürünlerinizi görebilir, ürünlerinizi satın almak için web sitenize girebilir ya da ürünlerinizi değiştirebilmek için mağazanıza gelebilirler.
D2C modelini kullanmak için aşağıda yer alan maddelere göz atabilirsiniz.

Kullanıcılarınızın Markanıza Abone Olmasını Sağlayın

Kullanıcılar, sitenize üye olduğunda ya da düzenli olarak sitenizden alışveriş yaptıklarında onlar indirimler sunmak kullanıcılarınızın markanıza abone olmasını sağlayacaktır.

Ücretsiz İade Seçenekleri Sunun

Kullanıcıların doğrudan sitenizden ya da markanızın diğer hesaplarından alışveriş yapması için onlara ücretsiz iade seçenekleri sunmak önemlidir. Bu sayede, kullanıcılarınız bir ürün satın alırken daha az tereddüt ederler ve güven içerisinde markanızdan alışveriş yapabilirler.

Ürün Seçeneklerini Azaltın

Son zamanlarda yapılan araştırmalarda çok fazla seçenek içerisinde kalan kullanıcıların alışverişlerini tamamlamadığı sonucu ortaya çıkmıştır. Dijital mağazanızda müşterilerinize sınırlı ürünler sunmak, onların karar verme aşamasını daha rahat bir şekilde tamamlamasını sağlayacaktır.

Hangi Kanallardan D2C Satış Yapılır?

Satış yaptığınız kanalların maliyetleri birbirinden farklılık gösterecektir. Dijital satış kanalların başında ise e-ticaret siteniz yer alır. E-ticaret web sitesi kurmak ilk aşamada maliyetli olsa da bir iş modeli için olmazsa olmaz satış kanallarından biridir. Bu noktada, sitenin kurulması, tasarımı, yönetilmesi ve ödeme sistemlerinin entegre edilmesi gerçekleşir. Daha sonra ise yıllık olarak ödemeler ile devam edilmektedir.
Zaman zaman bu yöntemin D2C iş modeli içerisinde yer alması sorgulansa da en önemli satış kanalları arasında yer alır.

D2C Kanallarına Örnekler

Bu iş modeli ve kanallara örnekler verelim:

  • N11
  • Trendyol
  • Gittigidiyor
  • Amazon
  • Hepsiburada

Yukarıda yer alan satış kanallarında mağazanızı açarak satış gerçekleştirmeye başlamak mümkündür. Bu pazar alanlarının en büyük avantajı ise müşterinizi ya da hedef kitlenizi ayağınıza getiriyor olması.
Bu noktada, pazaryerleri hizmet bedelinin bir kısmı için komisyon talep eder. Ancak, ulaşabileceğiniz hedef kitle göz önünde bulundurulduğunda, bu komisyon önemli bir miktar olmaz. Bunu, işinizin büyümesi için yapılan bir yatırım gibi görebilirsiniz.


Mikro Yazılım’ın Mikro e-Ticaret çözümüyle e-ticaret işlemlerinizi tek yerden yönetebilir, etkin bir pazarlama modeli ile müşteri kitlenizi hızlıca artırabilirsiniz!