e-Arşiv Fatura'nın İadesi Nasıl Yapılır?

E-Dönüşüm 3dk
E-Dönüşüm

Ticaret hayatını kolaylaştıran, iş yapış biçimlerimizi değiştirip günü daha verimli getiren e-Fatura ve e-Arşiv Fatura, muhtelif hatalar sonucu yanlış hazırlandığında kolayca iptal edilebilir. e-Arşiv Fatura iptali nasıl mı olur? Detaylar için okumaya devam edin.

e-Arşiv Fatura Nedir?


e-Arşiv Fatura; geleneksel kağıt faturanın elektronik ortamda düzenlenip ikinci nüshasının dijital olarak saklanmasını ve ibraz edilmesini sağlayan bir e-Dönüşüm uygulamasıdır.
e-Arşiv Fatura, e-Fatura sistemine kayıtlı olmayan yani e-Fatura mükellefi olmayan kullanıcılara kesilir.

e-Arşiv Fatura’nın Avantajları Nelerdir?


Faturalama süreçlerini hızlandıran, birçok masrafı ortadan kaldırarak verimliliği artıran, iş yükünü azalttığı için enerji tasarrufu sağlayan e-Fatura ve e-Arşiv Fatura artık her işletmenin ihtiyacı. e-Arşiv Fatura’nın avantajlarından bazıları şunlar:

  • Hızlı ve kolay fatura oluşturma imkanı.
  • Kağıt maliyetlerinden tasarruf etme avantajı.
  • İşletme maliyetlerini düşürme fırsatı.
  • Zaman ve mekandan bağımsız dijital erişim imkanı.
  • Hızlı arşivleme ve kayıt tutma kolaylığı.
  • Çevre dostu işlem yapma imkanı sağlama.

e-Arşiv Fatura’nın İptal ve İadesi


e-Fatura ve e-Arşiv Fatura, tıpkı hazırlık ve gönderme süreçlerinde olduğu gibi iptal ve iade süreçlerinde de pratiklik sunar.
Vergi Usul Kanunu’na (VUK) göre matbu fatura ile aynı hukuki özelliklere sahip olan e-Fatura ve e-Arşiv Fatura; itiraz süresi, iptali ve iadesi açısından da matbu faturayla benzerlik gösteriyor. VUK ve Türk Ticaret Kanunu’nun fatura için saptadığı hükümler, e-Fatura ile e-Arşiv Fatura için de geçerli. Hem e-Fatura hem de e-Arşiv Fatura için geçerli olan iptal ve iade süreçlerine dair ayrıntıları farklı durumlar için şöyle sıralayabiliriz:

Alıcının Bir İşletmesi Varsa e-Arşiv Fatura İptali Nasıl Olur?

Kanuna göre e-Fatura ve e-Arşiv Fatura, tüm ticari faturalar gibi gönderildikten sonra 7 gün içinde iptal edilebiliyor. Bu, alıcının faturayı, resmileştiği tarihten itibaren 7 gün içinde reddetme hakkına sahip olduğu anlamına geliyor.
7 günlük süre aşılırsa yeni bir e-Fatura düzenlenip gönderilmelidir. Bu işlem muhasebe jargonunda “mahsuplaşmak” olarak geçer.
Bir de küçük not düşelim: Müşteri aldığı malı satıcıya iade edecekse iade faturası düzenlemelidir.

Alıcı Bireysel Müşteriyse e-Arşiv Fatura İadesi Nasıl Olur?

Alıcı bireysel bir müşteri olabilir ve kendisine faturası kesilip gönderilmiş bir ürünü iade etmek isteyebilir. Bireysel müşteriler işletmeleri olmadığı için iade faturası kesemez. Ancak tüketici hakları gereği eline geçen ürünü 30 gün süreyle iade edebilir.
Böyle bir durumda müşteri, alışveriş yaptığı firmanın kendisine ibraz ettiği iade şartlarına da özen göstererek itirazda bulunabilir veya ürününü iade edebilir. Eğer ürününü internet üzerinden aldıysa kendisine elektronik ortamdan iletilen faturanın kâğıt olarak çıktısını alıp iadeye ilişkin detayları doldurarak ürünüyle birlikte satıcıya gönderebilir.
Bazı e-Arşiv Faturalarda ise iade ile ilgili bölüm bulunur. Müşteri iade edeceği ürünü, eline ulaşan e-Arşiv Fatura’nın bu bölümünü doldurarak satıcıya gönderebilir.

Tarafların Anlaşmazlığı Durumunda e-Arşiv Fatura İadesi

Tarafların anlaşmazlığı söz konusu olduğunda noter aracılığıyla, taahhütlü mektupla, telgrafla veya güvenli elektronik imza kullanılarak kayıtlı elektronik posta sistemi ile itirazda bulunmak mümkündür. Bu şekilde itiraz edilmesi ilgili faturayı geçersiz hale getirir.

e-Arşiv Fatura İptal Süresi


2023 e-Arşiv Fatura iptal süresi faturanın gönderildiği tarihten itibaren 7 gündür. Fatura iptalinin ertesi günü akşama kadar, iptal işlemi Gelir İdaresi Başkanlığı’na raporlanmalıdır.
7 günü geçen durumlarda e-Arşiv iptal edilemediğinden alıcının satıcıya bir iade faturası kesmesi gerekir.

e-Arşiv Fatura İptal Adımları


GİB Portal üzerinden e-Arşiv Fatura iptali gerçekleştirmek için şu adımları izleyebilirsiniz:

  1. GİB E-Arşiv Fatura portalı üzerinden “adıma düzenlenen belgeler” sekmesini seçin.
  2. Belge tarihinin seçerek sorgulama yapın ve istediğiniz faturaları seçin.
  3. İptal talebi oluştur seçeneğine tıklayın.
  4. İptal gerekçesi kısmına açıklamanızı yazın ve uyarıyı okudum kutucuğunu işaretleyin. Sonrasında iptal talebini oluştur butonuna basın.
  5. “İptal talebiniz başarıyla oluşturulmuştur.” yazısını ekranda gördüğünüzden emin olun.
  6. İptal talebiniz onaylanırsa hem alıcı hem satıcının sırasıyla sanal BA ve BS formunda ilgili e-Arşiv Fatura gözükmez. İptal talebi reddedilmişse her iki taraf da faturayı görmeye devam eder.

Adınıza Düzenlenen e-Arşiv Fatura için Onay ve Ret Süreçleri


İptal talebi oluşturulduktan sonra e-Arşiv Fatura’nın tarafları, sistem üzerinden “iptal ve itiraz talepleri” sekmesine tıklayarak kendilerine ulaşan talepleri görüntüleyebilirler.
Eğer iptal talebini kabul ederseniz talep cevabı başarıyla kaydedildi uyarısı alırsınız ve iptal işlemi tamamlanır.
Adınıza düzenlenen e-Arşiv Fatura için iptal talebini reddet butonuna tıklarsanız iptal talebi reddedilir.

İnternet sitemizde yer alan içerikler genel bilgilendirme amaçlıdır ve tavsiye niteliği taşımamaktadır. Konu hakkında kişiselleştirilmiş tavsiyeler için bir uzmana danışmanız gerekmektedir. Sunulan bilgilerin doğruluğu, eksiksizliği ve güncelliği tarafımızca garanti edilmemektedir. Mikrogrup, bu bilgilerin kullanımı sonucunda doğabilecek herhangi bir zarardan sorumlu tutulamaz. Detaylı yasal uyarılar için lütfen buraya tıklayınız.
Whatsapp iletişim

Abone Olun

Blog sayfamıza abone olarak yeni içeriklerden haberdar olabilirsin!