e-Defter Beyan Sistemi Nedir? Nasıl Kullanılır?

E-Dönüşüm Hukuk ve Vergi İş ve Şirket Yönetimi 2dk
E-Dönüşüm Hukuk ve Vergi İş ve Şirket Yönetimi

Defter beyanının ne anlama geldiğini öğrenirseniz sistemi de daha rahat kullanabilirsiniz. Bu nedenle yazımızda defter beyanı nedir, kimler defter beyan sistemini kullanabilir, sistem üzerinden hangi beyannameler gönderilir gibi soruları yanıtladık.

e-Defter Beyan Sistemi Nedir?


e-Defter beyan sistemi, mükelleflerin tutmak zorunda olduğu defterin elektronik ortamda bildirildiği sistemdir. İşletme hesabına göre defter tutan mükellef ile basit usulde olan mükellef kayıtlarının elektronik ortamda oluşturulmasını, saklanmasını ve bildirilmesini sağlayan, kayıtlardan hareket ederek elektronik ortamda vergi beyannamesi ve dilekçe verilmesine olanak sağlayan sistemdir.
e-Defter beyanının elektronik ortamda bildirilmesi vergi takibi açısından da kolaylık sağlar. Noter yetkilileri tarafından kullanılır. Özellikle serbest meslek sahipleri için önemlidir.

e-Defter Beyanı Ne zaman Yapılır 2024


2024 yılında kullanılacak ve kağıt ortamında tutulacak olan yevmiye, kebir, envanter, damga ve yönetim kurulu kararı defterinin tasdikinin 31.12.2023’e kadar yapılması gerekiyor.

  • Eğer 2023 yılı defterleri kullanılacak ise 2024 yılı kullanımı için ara tasdiklerinin 31.01.2024’e kadar
  • Kağıt ortamında tutulan 2023 yılı yevmiye defterinin kapanış tasdikinin 30.06.2024’e kadar

noterden yaptırılması zorunludur.

e-Defter Beyan Sistemi Nasıl Kullanılır?


2018 yılı itibarıyla defterler kağıt ortamında değil e-Defter beyan yöntemi esas alınarak GİB üzerinden tutuluyor.
Mükellef olan serbest meslek erbabı adına başvuru şu şekilde gerçekleşiyor:

  • https://www.defterbeyan.gov.tr/ adresinden ‘başvuru’ ekranına gidin.
  • Açılan pencerede müşteri ya da kendinize ait kullanıcı adı ve şifreyi girin.
  • Açılan pencerede “mükellef için” ya da “kendim için” başvuru seçeneklerinden birini tercih edin.
  • Dilekçe ekranında bilgilere ek yaparak işlemi tamamlayabilirsiniz.
  • Damga vergisi sürekli mükellefi iseniz damga vergisi defterini de işaretlemelisiniz.
  • “Şartları okudum, kabul ettim" seçeneğini seçip başvuru linkine tıklayarak e-Defter beyan başvurunuzu tamamlayabilirsiniz.

e-Defter Beyan Sistemi Neden Kullanılır?


Kayıtların elektronik ortamda oluşturulması, saklanması zorunludur. Bu nedenle e-Defter beyan zorunluluğu getirilmiştir.Mükellefler sistem dışında kayıt yapamaz, defter tutamaz, kağıt veya elektronik beyanname gönderme işlemi gerçekleştiremez.
Mükelleflerin defter beyan sistemi haricinde gönderdikleri beyannameler kabul edilmez; hiç kayıt yapmamış ve defter tutamamış sayılırlar.

Mayıs 2024 İtibarıyla Yürürlüğe Giren e-Defter Mevzuat Değişiklikleri


21.05.2024 tarihinde Resmi Gazete’de yayımlanan ve Hazine ve Maliye Bakanlığı ile Ticaret Bakanlığı tarafından hazırlanan tebliğ uyarınca e-defter mevzuatında pek çok yeni değişiklik yapıldı. Bu değişiklikleri şöyle özetleyebiliriz:

  • Her ayın son günü olan e-Defter gönderim süresi, bir sonraki ayın 10’una kadar uzatılmıştır.
  • Aylık yükleme tercihi yapan mükellefler, ilgili ayı takip eden dördüncü ayın 10’uncu günü sonuna kadar yükleme yapabilecektir.
  • Geçici vergi dönemleri bazında yükleme tercihi yapan mükellefler, elektronik defter ve berat dosyalarını geçici vergi beyannamesinin verileceği ayı izleyen ayın 10’uncu günü sonuna kadar yükleyebileceklerdir.
  • 22 Mayıs 2024 tarihinden itibaren e-Defter ve berat dosyaları eş zamanlı olarak Gelir İdaresi Başkanlığı Bilgi İşlem Sistemine yüklenmelidir.
  • e-Defter ve berat dosyaları aynı paket içinde olmalı ve yükleme işlemi sırasında teknik kontrollerden geçmelidir.
  • 22 Mayıs 2024 tarihinden sonra gönderilecek e-Defter dosyalarında asıl defterler de bulunacağından, GİB ikincil kopya uygulamasına gönderilmesine gerek kalmayacaktır.
  • 22 Mayıs 2024 tarihinden önce gönderilen defterler, ikincil kopya uygulaması ile GİB’e gönderilmelidir.
    Mükelleflerin her biri için ayrı mali mühür alma zorunluluğu kaldırılmıştır.
  • Gönderim aşamasında mali mühür takıp çıkarma işlemleri müşavir veya uyumlu yazılım firması tarafından yapılabilecektir.
  • Muvafakatname verme ve iptal etme işlemleri Dijital Vergi Dairesi üzerinden gerçekleştirilebilecektir.

Mikro Yazılım’ın e-Defter ürün ve çözümlerini göz atmak ve hemen hızlıca e-Defter’e geçmek için tıklayın.

İnternet sitemizde yer alan içerikler genel bilgilendirme amaçlıdır ve tavsiye niteliği taşımamaktadır. Konu hakkında kişiselleştirilmiş tavsiyeler için bir uzmana danışmanız gerekmektedir. Sunulan bilgilerin doğruluğu, eksiksizliği ve güncelliği tarafımızca garanti edilmemektedir. Mikrogrup, bu bilgilerin kullanımı sonucunda doğabilecek herhangi bir zarardan sorumlu tutulamaz. Detaylı yasal uyarılar için lütfen buraya tıklayınız.
Whatsapp iletişim

Abone Olun

Blog sayfamıza abone olarak yeni içeriklerden haberdar olabilirsin!