e-Ticaret Şirketi Nedir? Nasıl Kurulur?

E-Dönüşüm Genel Hukuk ve Vergi e-Ticaret 8dk
E-Dönüşüm Genel Hukuk ve Vergi e-Ticaret

Her geçen yıl toplam perakende ticaret içerisindeki dominasyonu sürekli artan perakende e-ticaret, birçok firmanın bulunmak istediği bir alan haline geldi. e-Ticaret, ticarete atılmak isteyen yeni girişimciler için de masraflar, mobilite ve piyasa hareketleri nedeniyle oldukça cazip bir seçeneğe dönüştü.
Bu yazımızda e-ticaret sitesi nasıl kurulur, en uygun şirket türleri hangileridir, kuruluş aşamaları, e-ticaret şirketi kurmak için yapılması gerekenler nelerdir gibi konulardan bahsedeceğiz.

e-Ticaret Şirketi Nedir?

e-Ticaretle ilgili detaylara başlamadan önce e-ticaret şirketiyle ne kast ediliyor onu anlayalım.
Temelde e-ticaret internetten ürün satma sistemidir. İnternetten ürün satmak için kurulan şirkete de e-ticaret şirketi denir. e-Ticaret yapabilmek için şahıs, limited ya da anonim şirketlerinden herbiri kurulabilir.

e-Ticaret Yaparken Şirket Türü Nasıl Seçilir?

e-Ticaret sektörüne yönelik olarak şirket kurmak isteyen girişimciler bireysel şirket veya sermaye şirketi kurarak ticari faaliyetlerine başlayabilir. Online satışlarda şirket türünün , kanuni gereklilikler açısından önemi yoktur.
Faaliyete geçebilmek için hangi şirketin kurulacağı sizin istek ve beklentilerinize göre şekillenecektir. Orta ve ileri düzeyde konumlanmak isteyen işletmeler için ticari prestij, güven ve sağladığı birtakım ayrıcalıklar nedeniyle anonim ve limited şirket gibi sermaye şirketleri kurmaları tavsiye edilir.

e-Ticaret için en uygun şirket türü hangisidir?

e-Ticaret firmanızı hangi türde açacağınız ulaşmayı planladığınız şirket ölçeğine, sermayenize, kazanç miktarlarına göre değişkenlik gösterir.
Örneğin 100.000 TL’den daha az yıllık kazanç miktarına sahip bir işletme için vergi avantajlarından dolayı şahıs şirketi kurulması mantıklıdır. Birkaç yüz bin TL’yi aşacak şekilde bir karlılık öngürüyorsanız kurumlar vergisi mükellefi olan limited veya anonim şirket kurmak daha mantıklı bir seçeneğe dönüşür.

e-Ticaret Şirketi Kuruluş Süresi Nedir?

e-Ticaret şirket için kuruluş süresi de merak edilen bir diğer önemli husustur. Seçtiğiniz şirketin türüne göre kurulum aşamasında harcayacağınız süre değişecektir.
Örneğin; bireysel şirketler bir gün içinde kurulabilirken, sermaye şirketlerinde bu süre, ortalama 5 ile 7 iş günü arasında değişir.

e-Ticaret Şirketi Kurma Rehberi

e-Ticaret sektörüne adım atmak istiyorsanız öncelikle bir şirket modeli belirlemelisiniz. Belirlediğiniz şirket türüne göre kuruluş prosedürleri değişkenlik gösterir.
Şirketlerin kuruluş aşamasında Vergi Dairesi, şahıs işletmeleri için ticaret ya da meslek odalarından birine, sermaye şirketleri için ticaret odasına başvuru yapılması gerekir. Kurulması planlanan şirkete personel alımı yapılacaksa SGK’ye başvurulmalıdır.

e-Ticaret için Şahıs Şirketi Nasıl Kurulur?

Tek kişi olarak kurulabilen şahıs işletmelerinin şirket sahibinden ayrı bir hukuki kişiliği yoktur. Şahıs şirketi kurmanın sağlayacağı en büyük avantaj; yıllık gelir miktarının 100.000 TL civarında olacağı tahmin edilen bir şirket için vergi oranlarının diğer şirket türlerine göre daha uygun olmasıdır.
Bir diğer avantaj da şahıs şirketleri için kurulum süresi diğer şirketlerine göre daha kısa ve prosedürler daha kolaydır.

Şahıs şirketi kurmak için interaktif vergi dairesi üzerinden kuruluş başvurusu yapılır. Ardından görevli memurlar tarafından yapılan yoklama ile şirket kuruluşu tamamlanır.

e-Ticaret için Limited Şirket Nasıl Kurulur?

Tek ortaklı kurulabilen limited şirket ülkemizde en fazla 50 ortaklı kurulabilir. Limited şirketlerde ortakların, devlete karşı oluşan borçlarından sadece şirkete koydukları sermaye tutarınca sorumludur ve sabit oranlı vergi ödemesi yaparlar.

Limited şirket kurmanın ilk aşaması şirket ana sözleşmesidir. Şirket ana sözleşmesi hazırlanabilmesi için ticaret odası ile şirket unvanı belirlenir. Ardından limited şirketin genel kurul ve yönetim kurulu üyeleri ve ana faaliyet konuları belirlenerek sözleşme yazılır. Şirket kuruluşuyla ilgili bilgiler bu şekilde belirlendikten sonra mersis sitemine giriş yapılır ve sistemden vergi numarası ile vergi dairesi bilgileri alınır.

Şirket yönetmelikleriyle ilgili son yapılan değişikliklerde limited şirket kuruluşunda sermayenin ¼’ünün bloke zorunluluğu kaldırılmıştır. Bu sayede limited şirket kuruluşu için yasal zorunluluk olan minimum sermaye tutarı 10.000 TL’nin şirket hesabına aktarılabilmesi için 2 yıl süre tanınmıştır.

e-Ticaret Şirketi Kuruluş Sonrası Maliyetler

e-Ticaret alanında faaliyet gösterecek şirketlerin katlanmaları gereken bazı vergi yükleri ve maliyetler vardır. Şirket giderleri, firmanın kar – zarar ve iş hacimine göre farklılık gösterir. Bu maliyetler şu şekildedir:

  • Her ay KDV
  • Çalışanınız var ise her ay sigorta primi
  • Her ay BAĞKUR priminiz
  • Üç ayda bir ya da aylık stopaj
  • Üç ayda bir Geçici Vergi
  • Yılda bir Yıllık Gelir Vergisi ya da Kurumlar Vergisi
  • Yılda bir yasal defter tasdikleriniz
  • Aylık mali müşavir ücretleri

Online Satış Siteleri Üzerinden e-Ticaret Nasıl Yapılır?

Online satışlar, günümüz ticaret dünyasının yeni iş modeli, parlayan yıldızı ve krizlerde dahi büyümeye devam edebilen oldukça etkili bir çözüm yoludur.

e-Ticaret alanında faaliyet yapmak isteyen girişimcilerin aklında hangi adımların takip edilmesi gerektiğine dair pek çok soru olabilir. Online satış sektöründe hedeflenen müşteri kitlesine ve iş planlarınıza göre yapmanız gerekenler değişir. Halihazırda fiziksel bir işletmenizde ticaret veya üretim yapıyor olsanız dahi e-ticaretin farklı kuralları ve gereksinimlerinin olduğunu ve sürekli değişken yapısını bilmelisiniz. Bu nedenle araştırma yapmalı ve planınlarınızı mevcut ve gelecek şartları gözeterek oluşturmalısınız.
Sizin için hazırladığımız satış rakamlarınızı temelden etkileyecek e-ticarete başlama rehberi:

İş Planı Yapın

Diğer bütün iş ve sorumluluklarda olduğu gibi e-ticaret için de izlenmesi gereken ilk adım iş planı yapmaktır. İş planınız içerisinde e-ticaret yapmak için kullanacağınız kaynaklar, hedefleriniz, müşteri kitleniz bütçe planınız bulunmalıdır.
İş planı yapılırken mevcut şartlan göz önünde bulunudurlması çok önemlidir. Bu nedenle elinizdeki kaynaklar ve hedeflerinizi planlayarak ürün ve tedarikçi seçiminizi, müşteri kitlenizi ve iş modelinizi belirlemelisiniz.

İş Yönteminizi Seçin

İş yöntemi belirlerken temelde sormanız gereken birkaç soru vardır. Hâlihazırda bir dükkanınız var veya üretim yapan bir firma sahibi misiniz? E-Ticaret için üretim yapacak mısınız, yoksa ürünleri başka bir tedarikçiden mi temin edeceksiniz? Stoksuz satış (dropshipping) yapmayı mı planlıyorsunuz bir depo kiralayıp perakende veya toplu satış mı yapacaksınız? Online satışta iş yöntemi belirlemek için bu soruların sorulması ve cevaplara göre iş modeli belirlenmesi gerekir.
E-ticarette en çok rastlanılan iş yöntemi tedarikçiden ürün alarak bir web-sitesi veya internet pazaryerinde satışa sunmak üzerinedir. Bu iş yönteminde doğru tedarikçiyi ve pazaryerini bulmak büyük önem taşır. Satıcılar eğer üretici veya toptancılarsa e-ticaret yapmak çok mantıklı bir karar olacaktır. Bu aşamada yapılması gereken bir satış sitesi ve internet pazaryerlerinde mağaza açmaktır.

Ürün Fiyatlaması Yapın

Fiziksel alanlar üzerinden yapılan ticaretten de aşina olunacağı üzere ürün fiyatlandırması satış miktarları açısından oldukça önemlidir. İnternet üzerinden yapılan satışlar için ise pazaryerinin büyüklüğü, müşteriler için sağlanan kolay kıyaslama imkanları, ve seçeneklerin fazlalığı gibi nedenlerle fiyatlandırma daha da önem kazanır.
Örneğin fiyatları çok düşük tuttuğunuzda iyi bir kazanç sağlayabilmeniz için rakiplerinizin önüne geçmenin avantajıyla fazla sayıda satış yapmanız gerekir. Öteki taraftan fiyatların çok yüksek olması halinde müşterilere güven verecek bir ortam hazırlamanız gerekir.
Satış yapmayı planladığınız ürünlerin kârlılığını hesaplamalısınız. Karlılık hesaplamasında KDV, kargo ücreti ve varsa komisyon değerleri gibi maliyetleri düşerek birim satışa karşılık gelen miktarı göz önünde bulundurmalısınız.
Bu sayede karlı olduğunu düşündüğünüz üründen ne kadar almanız gerektiğini ekstra hangi ürünleri ekleyebileceğinizi öngörebilirsiniz.
Herhangi bir ticari deneyime sahip olmayan bir girişimciyseniz ürün yelpazenizi ve hedef kitlenizi dar tutmanızı öneririz. Bu size yönetilebilirlik ve hız kazandıracaktır. Sektör hakkında tecrübeler edindikçe ürün çeşitliliğini ve hedef kitlenizi artırabilirsiniz.

Şirket Kurun

İnternet üzerinden ticari faaliyetlerde bulunmanın şartı fatura kesmektir. Fatura kesebilmek için şirket kurmalı ve vergi mükellefi olmalısınız. Bu aşamada ne türden bir şirket kurabileceğiniz yukarıda da bahsettiğimiz üzere sermayeniz ve beklentilerinize bağlıdır. Ayrıca kargo avantajlarından faydalanabilmek, müşterilerinize güven vermek, iadeleri yönetebilmek; N11, Trendyol, Hepsiburada, Gittigidiyor gibi online pazaryerlerinde mağaza açabilmek için şirket sahibi olmanız gerekir.

Kargo ve Tedarik Anlaşması Yapın

e-Ticaret için doğru ürün seçiminin ardından en önemli adım iyi tedarikçi ve kargolama yöntemi seçmektir. Ürün seçimi aşamasında fiyat ve kârlılığın yanında tedarik edilebilirliği, kargo şartları ve depo koşulları gibi kritik maddeler de düşünülmelidir.
Ürün tedariği yerel veya yabancı üreticiden mi sağlanıyor, tedarikçiler güvenilir mi, ne kadar sürede size ulaştırılabilir öğrenmelisiniz. Tedarikçi yerine doğrudan üreticiden almanız ürün fiyatını düşürecektir.
Satış işlemlerinizi kendi sitenizden yaptığınız takdirde şirketinize unvan aldıktan sonra indirimli fiyatlardan ve diğer avantajlardan yararlanmak için kargo anlaşması yapmalısınız. Kargolama aşamasında ürünlerin ağırlığı ve ulaşım özelliklerine göre işlem yapılmalıdır. Örneğin ürün ağır ve büyükse ya da soğuk zincirle taşınması gereken ürünlerse kargo ücreti ve depolama maliyeti de artacaktır.
Ancak satışlarınızı bir online pazaryerinden yürütecekseniz pazaryerlerinin kendi sağladığı kargo anlaşmalarından yararlanabilirsiniz.

Web Sitesi Kurun

Artık seçtiğiniz ürünler ve belirlediğiniz kargo yöntemleriyle ticari faaliyetlerinize başlama sırası geldi. Online ticaret için kendi başka bir pazaryerini kullanmayı tercih etmediyseniz kendi web sitenizi kurmanız gerekir.
Marka yüzünüz olan ve şuana kadarki emeklerinizin dışa yansıması olacak olan bu web sitesinin kurulumunda 3 temel kriter vardır:

  • Birinci kriter Domain (alan adı) alınmasıdır. Bu bir nevi web sitenizin ismidir. Alan adınızın markanızın ismi olması önerilir ancak istediğiniz alan adı daha önceden alınmış olabilir. Bu durumda yaptığınız hizmete uygun olarak özelleştirilmiş başka bir alan adı alabilirsiniz. Bir diğer seçenek de “com” uzantısını değiştirmek olabilir. Uzantıları .shop, .store gibi uzantılarla değiştirebilirsiniz.
  • İkinci kriter Sunucudur (hosting). Sunucu, tüm site verilerinizi barındıracak ve çalıştıracak altyapıya verilen isimdir. Hosting için açık kaynak kodlu(open source) yazılımlar kullanarak ücretsiz veya çok düşük maliyetlerle, popüler ve standart bir paket seçebilirsiniz.
  • Üçüncü ve son kriter ise Ürün ve görsel bilgileri hazırlamadır. Sitenizin hızını bozmayacak boyutlarda ancak müşterileri cezbedecek kadar da iyi ürün fotoğrafları çekilmeli, bilgi metinleri hazırlanmalı ve siteye yüklenmelidir.

Hazırlayacağınız e-ticaret sitesinde olması gerekenler içerikler şu şekildedir:

  • Kullanımı kolay bir arayüz
  • Mobil uyumlu tasarım
  • İyi kalitede ancak sitenin işleyişini yavaşlatmayacak boyuttaki görseller
  • Düzgün metinler
  • SSL sertifikası
  • Kolay bir alışveriş ve ödeme süreci
  • Açık bir iade politikası bilgisi
  • Farklı ödeme seçenekleri
  • Müşteri yorumları
  • Hakkımızda, iletişim ve blog bölümleri
  • Sosyal medya bağlantıları

ETBİS’e Kaydolun

İnternet sitenizle ilgili tüm aşamaları halledip sitenizi müşterileriniz için cazip hale getirdikten sonra devletin Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi’ne kayıt yaptırmanız gerekir. ETBİS yani Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi, tüketiciyi korumak ve internet üzerinden gerçekleştirilen ticaret işlemlerini kayıt altına almak için kurulmuş bir sistemdir. Bu sistem, e-ticaret şirketlerine 1 Aralık 2017 tarihinden itibaren kayıt işlemi zorunlu tutulmuştur.

Pazaryerlerinde Mağaza Açın

Ekstra bir yazı konusu olabilecek bu adım, günümüz ticaret dünyası içinde iş yapmak isteyen girişimciler için oldukça önemli bir konudur. Bu pazaryerlerinin avantajları olduğu gibi zorlukları da bulunur. Ürünlerinizin satış işlemlerini gerçekleştirmek amacıyla bir web sitesi kurmuş olsanız dahi N11, Hepsiburada, Trendyol, Gittigidiyor veya Amazon gibi pazaryerlerinde de mağazalar açmanız avantajlı bir durum haline gelebilir. Pazaryerlerinde mağaza açmanın avantaj ve dezavantajları şu şekildedir:

Avantajları:

  • Pazaryerinin reklam, güven ve prestijinde yararlanırsınız.
  • Çok kısa sürede milyonlarca potansiyel müşteriye ulaşırsınız.
  • Seçtiğiniz pazaryerinin kargo anlaşmalarından faydalanabilirsiniz.
  • Ürününüzü üst sıralarda göstermek için sunulan kampanyalardan satın alarak görünülürlüğünüzü ve satışlarınızı artırırsınız.
  • Eski sezon veya stok fazlası ürünleri belirli indirimlerle hızlıca satabilirsiniz.

Dezavantajları:

  • Pazaryerlerinde rekabet oldukça fazladır.
  • Fiyatlandırmalar konusunda oldukça dinamik bir sistem kurmalı ve rekabetçi fiyatları korumaya özen göstermelisiniz.
  • Pazaryerlerinden alışverişin müşteriler için sağladığı bir kolaylık ve aynı zamanda gelenek olan iade ve iptal kültürüne hazırlıklı olmalısınız.
  • Pazaryerleri güven ve prestiji korumak üzere sıkı kurallara sahip olabilir.

Reklam ve Pazarlamaya Vakit Ayırın

Reklam ve pazarlama, bir şirketin satış seviyesini korumak ve artırmak için izlemesi gereken en temel adımdır. Ürünüz ne kadar iyi bir ürün olursa olsun, ne kadar iyi bir tedarik ve satış sistemi kurarsanız kurun pazarlama ve reklam için özenle çalışılmazsa emekleriniz boşa gidebilir.
Pazaryerlerinin kendi yaptığı pazarlama ve reklamlar, sizin satışlarınızı artırmanızda yeterince etkili olmayabilir. Şirket olarak müşterileri kendi ürünlerinize çekmek için bazı ekstra pazarlama stratejileri yürütmeniz gerekebilir.
e-Ticaret için yapılabilecek en güzel pazarlama yine online platformlar üzerinden yapılacak profesyonel bir şekilde yürütülen reklam kampanyalarıdır. Sosyal medya platformları kurtarıcı bir rol üstlenerek hedef kitlenize ulaşmada oldukça etkin seçeneklerdir. Şirketiniz veya markanız adına kuracağınız sosyal medya hesaplarında profesyonel postlar paylaşmalı ve hedef kitlelere reklam vermelisiniz. Ayrıca web sitenizde SEO kriterlerine uygun içerikler üretmeli, Google reklamlardan faydalanmalısınız.


e-Ticaret şirketinizi kurarken aradığınız çözüm Mikro Yazılım’da.