Kanban Nedir? Nasıl Kullanılır?

Genel İş Yönetimi 3dk
Genel İş Yönetimi

İş dünyası, sürekli değişen dinamiklere ayak uydururken, etkili bir iş yönetimi ve süreç optimizasyonu her zamankinden daha önemli hale gelmiştir. Bu bağlamda, projelerin ve görevlerin daha verimli bir şekilde yönetilmesini sağlayan birçok yöntem bulunmaktadır. Bu yöntemlerden biri de “Kanban” olarak adlandırılan, görsel ve esnek bir iş akış yönetim sistemidir. Detaylar yazımızda!

Kanban Nedir?

Kelime anlamı etiket anlamına gelen e-kanban nedir sorusu yalın üretimi planlayan görsel bir sistem olarak cevaplanabilir. Japonca’da görsel pano veya kart anlamına gelen Kanban keilmesi, çekme sisteminde malzemelerin üretilmesi veya çekilmesi için talimat veren bir uyarıcı aracı olarak ifade edilir.
1950’li yıllardan beri süreç tanımı anlamına gelen Kanban kelimesi, Toyota tarafından tam zamanında üretim için bir çizelgeleme sistemi olarak geliştirilmiş ve uygulanmıştır. Yalın iş akışını yöneten Kanban sistemi, işinizi görselleştirmenize, verimliliği en üst düzeye taşımanıza ve iyileştirmenize yardımcı olur.

Kanban Nasıl Ortaya Çıktı?

Toyota Üretim Sistemi (TPS) kaynaklı geliştirilmiş olan, tam zamanında üretim sisteminde kullanılan bir çizelgele, iletişim aracı olarak ortaya çıkmıştır. İlk olarak, endüstri mühendisi Taiichi Ohno tarafından Toyota’da verimliliği artırmak için uygulanmıştır.
Toyota, 1940’lı senelerde üretime tam zamanında üretim kavramını getirmiştir. Çekme sistemini temsil eden ve yalın üretimin temelini atan bu yaklaşımın temel amacı müşteri için daha fazla maliyet yaratmadan daha fazla değer yaratmaktır.

Kanban Sistemi Nedir?

Kanban sistemi nedir sorusunun cevabı tam zamanında envanter kontrol sistemini uygulayarak maliyet tasarrufu sağlamak için tedarik zincirini kontrol etme olarak verilir.
Tam zamanında üretim (JIT) için en uygun olan Kanban sisteminde işleyiş genel olarak üretim proseslerine neyi, ne zaman, ne kadar üreteceklerini ve nereye göndereceklerini söyleyen bir üretim yönetimi aracı olarak tanımlanır.
Kanban sisteminde kanban cebi nedir kısmında kanban sistemini görsel hale getiren kanban cebi, kanban ilkelerini uygulamaya yarayan yegane bir araç olarak ifade edilir.

2004 yılında bu sistemi BT, Yazılım geliştirme çalışmalarına ilk uygulayan kişi David J. Anderson olmuştur. David, Taiichi Ohno’nun çalışmalarını temel alarak, çekme sistemleri, iş akışı gibi kavramlarla Kanban Metodu’nu tanımlamışlardır. İş akışını yönetmek ve iyileştirmek için kullanılan kaban sisteminin her aşamasında insan faktörü yer alır.

Kanban Nasıl Kullanılır?

Yalın üretim tekniklerinden biri olan Kanban nasıl kullanılır dediğimiz de izlenilmesi ve uygulanması gereken 6 temel adım yer alır. Bu adımları uygulayarak Kanban sistemini başarıyla kullanabilir, işletmenizin iş akışınızı kolaylıkla yönetebilir, iyileştirebilir, verimliliği arttırabilirsiniz. Agile kanban nedir sorusunun cevabı tam olarak kanbanın kökleri yazılım geliştirmesine dayanan agile proje yönetiminin bir tekniği olarak yer alması ve iş akışındaki çalışmaları farklı aşamalara bölmesidir.

İş Akışınızı Kanban Panosunda Görselleştirin

İş akışınızı tam olarak anlamalı ve iş akışında yer alan tüm aşamaları görselleştirmek için kanban panosunu kullanmalısınız. Panoya bakarken işinizin nasıl işlendiğini tümüyle anlayabilmelisiniz. İş akışınızdaki adımları ve çalışmalarınızın farklı aşamalarını birkaç ana bölüme ayırmalısınız. Kanban panosunda yer alan her bir sütun işletmenizin iş akışındaki adımlarını, kartlar iş öğelerinizi temsil eder.

Devam Eden Çalışmayı Sınırlayın

Bir çekme sistemi olan Kanban’ı kullanmak için esas olan bu adım ile ekibinizi yeni bir işe başlamadan önce eldeki işi tamamlamaya teşvik etmiş olursunuz. Kanban panonunuzda aynı anda devam edebilecek toplam görev sayısı için bir limit belirleyebilir veya iş akışınızın her aşamasına ayrı limitler koyabilirsiniz. İşe zarar gelmemesi için devam eden çalışmayı sınırlamanız gerekir.

İş Süreçlerinizi Yönetin

Kanban panosunu kullanarak iş akışınızdaki gecikmeleri önleyebilir, tamamlanack görevleri iyileştirebilirsiniz. İş süreçlerinizde verimliliğinizi analiz ederek, sistem içindeki akışları optimize ederek sorun yaratan iş engelleyicileri görselleştirebilirsiniz.

Süreç Politikalarını Açık Hale Getirin

İşinizi nasıl yaptığınıza ilişkin süreç politikalarınızı açık hale getirerek tanımlamaları ve görselleştirmelisiniz. Süreç kurallarını ve yönergelerini formüle ederek tüm katılımcıların sistemde işlerin nasıl yapılacağını anlamaları için ortak bir temel oluşturmuş olursunuz. Süreç politikalarınız açık bir şekilde tanımlanmalı ve panoda sütun ve şeritler halinde görselleştirilmelidir.

Geri Bildirim Döngülerini Uygulayın

Kanban board nedir dediğimiz de iş akışınızı yöneten ve iş akışınızdaki ilerleyişler ve eksikler hakkında size sürekli görsel metotlu geri bildirim sağlayan ipucular olarak ifade edebiliriz. İş akışında olumlu değişimleri yaşamak için bu geri bildirim döngülerini uygulamalı ve bunun için düzenli toplantılar yapmanız gerekir.

İşbirliği Yaparak Geliştirin

Evrimsel bir iyileştirme süreci olan Kanban yöntemi, iş akışınızdaki küçük değişiklikleri ekipçe benimsemenize ve ekibinizin kolayca üstesinden gelebileceği bir şekilde ve hızla kademeli olarak iş sürecinizin gelişmesine yardımcı olur.


İş akışınızda en üst düzeyde verimlilik sağlamak için aradığınız çözüm Mikro Yazılım’da.