Pazar Araştırması Nedir?

Muhasebe ve Finans Girişimcilik İş ve Şirket Yönetimi 3dk
Muhasebe ve Finans Girişimcilik İş ve Şirket Yönetimi

Pazar araştırması yapmak kolay değil. Ürününüzü çevrenize anlatıp fikirlerini almak ile büyük bütçeli araştırmalar yapmak dışında da alternatifleriniz olmalı, değil mi? Mesela araştırmayı kendiniz yapmak!

Eğer yeni bir girişiminiz varsa yolun başında olduğunuzdan bütçeniz az olabilir. Bu durumda kendi pazar araştırmanızı yapmak için hangi soruları sorup bu sorulara hangi yöntemlerle cevap aramalısınız?

Pazar araştırması yapmanın ana gayesi, ürününüzün piyasadaki ömrü ile karlılığına dair riskleri minimuma indirmektir. Bir işe başlarken bu riskleri bilip ona göre hareket etmek için önce terminolojiyi bilmeniz, pazar araştırmasının türlerini öğrenmeniz ve sonra da hangi sorulara yanıt bulmanız gerektiğini ve araştırma yaparken hangi araçları kullanabileceğinizi görmeniz gerekiyor.

O halde başlayalım.

Pazar Araştırması Nedir?


Pazar araştırması, hedef kitlenizin yani potansiyel müşterilerinizin tüketim alışkanlıklarını, seçimlerini ve fiyatlara olan yaklaşımlarını periyodik olarak takip etmenizi sağlayan bir araştırma sürecidir. Ürününüzün pazarını pazar araştırması sayesinde seçip buna göre veri toplayabilir, ürününüzü en optimum şekilde sunmanın yollarını araştırmanızın sonuçlarına göre belirlersiniz.

Pazar Araştırması Türleri Nelerdir?


Pazar araştırmaları işletmeye, sektöre ve ihtiyaca göre şekillenir. Fakat pazar araştırmalarını genel anlamda kategorilere ayıracak olursak aşağıdaki türlerden bahsedebiliriz:

Kantitatif (Nicel) Araştırmalar

Nicel araştırmalar, sayılabilir verilerle sonuç verir. Sektöre ve ürüne göre hazırlanan soruların cevapları; aynı şekilde sayısal veriler istatiksel olarak işlenir ve anlamlı sonuçlar çıkarılır.

Kantitatif araştırma örnekleri:

  • Yüz yüze görüşme
  • Telefonla görüşme
  • İnternet üzerinden görüşme
  • Bilgisayar destekli telefon görüşmeleri (CATI)
  • Bilgisayar destekli kişisel görüşmeler (CAPI)

Kalitatif (Nitel) Araştırmalar

Nitel araştırmalar, küçük örneklemlerle derinlemesine sonuçlar çıkarır. Bu metot ile işlenebilen büyük veriler değil, küçük gruplardan içgörü (insight) elde edilir.

Kalitatif araştırma örnekleri:

  • Davranış araştırmaları
  • Odak grup araştırmaları
  • Derinlemesine mülakatlar
  • Projektif teknikler

Pazar Araştırmasında Hangi Sorulara Cevap Aramalısınız?


Pazar araştırması yaparken net bir hedef belirlemelisiniz. Bir hedef belirlemek, aşağıdaki sorulara yanıt aramanıza yardım eder. Bu soruları iki başlıkta sıralayabiliriz:

1. Müşterileri Anlama


Müşterilerinizin ihtiyaçlarını ve deneyimlerini anlamak, pazar araştırmasının olmazsa olmazlarındandır. Bunun için kendinize şu soruları sorabilirsiniz:

  • Müşterinin ihtiyacı nedir?
  • Müşteri bu ihtiyaç için ödeme yapmaya hazır mı?
  • Müşteri bu ihtiyaca dair nasıl seçimler yapıyor? Hangi rengi, boyutu, fiyatı, kampanyayı vs. tercih ediyor?
  • Müşteri üzerinde hangi mesajlar daha etkili?
  • Müşteri hangi hizmeti bekliyor?
  • Müşteri çevresine ürününüzle ilgili neyi, niçin, nasıl anlatıyor?

2. Risk Azaltma


Risk, elbette ki bir iş kurmanın ve sürdürmenin kaçınılmaz bir parçası. Bu yüzden risk yönetimi pazar araştırmasında oldukça önemli ve riski olabildiğince azaltmak da öyle. Risk azaltmak için cevaplayabileceğiniz kritik sorular şunlar:

  • Pazar büyüklüğü nedir?
  • Size ödeme yapacak kişi, yani asıl müşteri kim?
  • Hangi tasarım ve sunum sizin daha iyi satış yapmanıza yardım eder?
  • Hedef kitle reklamınızdan hangi mesajı alıyor?
  • Ürününüze ya da hizmetinize ek ücretsiz hizmetler eklemeniz gerekiyor mu?
  • Sizi kim tavsiye edecek?

Pazar Araştırmasını Kolaylaştıran Araçlar


Yeni bir ürünü pazara sokmadan veya ürününüzde değişiklik yapmadan önce hangi araçlardan faydalanabilirsiniz? İşte pazar araştırmasını sizin için kolaylaştıracak bazı online araçlar:

  • Google Forms: Google’ın ofis uygulamalarından biri olan Google Forms ile müşterilerinize sorular sorabilir, aldığınız cevapları bir dokümanda toplayabilirsiniz. Ücretsiz olan Google Forms’u kalitatif ve kantitatif araştırmalarınızda kolaylıkla kullanabilirsiniz.

  • SurveyMonkey: Ücretli ve ücretsiz versiyonları olan SurveyMonkey ile derinlemesine araştırmalar yapabilir, pazarı ve müşteri alışkanlıklarını daha iyi anlayabilirsiniz.

  • Typeform: Typeform da bir soru sorma / anket yapma formu olarak karşımıza çıkıyor. Mobil olarak da çalışan Typeform ile web sitenize gelenlere sorular yöneltebilirsiniz.

  • Getsitecontrol: Getsitecontrol, pop-up, sticky bar, slide-in ve benzeri modülleri kullanarak ziyaretçilerinizi müşteriye çevirmenize yardım eden bir araç. Birçok modülü olan Getsitecontrol’ün ‘survey’ modülü ile ziyaretçilerinize sorular sorabilir, giriş sıklıkları, geldikleri web site vb. başlıklarda veri toplayabilirsiniz.

  • Müşteri Yönetim Programı**: Müşteri ve potansiyel müşterileriniz ile olan tüm etkileşim ve iletişimlerini yönetmek için Mikro Yazılım Müşteri Yönetimi Programı kullanabilir, müşterilerinizin ihtiyaçlarına daha etkili bir şekilde yanıt verebilirsiniz.

İnternet sitemizde yer alan içerikler genel bilgilendirme amaçlıdır ve tavsiye niteliği taşımamaktadır. Konu hakkında kişiselleştirilmiş tavsiyeler için bir uzmana danışmanız gerekmektedir. Sunulan bilgilerin doğruluğu, eksiksizliği ve güncelliği tarafımızca garanti edilmemektedir. Mikrogrup, bu bilgilerin kullanımı sonucunda doğabilecek herhangi bir zarardan sorumlu tutulamaz. Detaylı yasal uyarılar için lütfen buraya tıklayınız.
Whatsapp iletişim

Abone Olun

Blog sayfamıza abone olarak yeni içeriklerden haberdar olabilirsin!