Pazarlama Planı Nedir? Nasıl Hazırlanır?

Satış ve Pazarlama İş Yönetimi 3dk
Satış ve Pazarlama İş Yönetimi

Bu yazıda, işletmenizin pazarlama yol haritasını oluşturmanızı sağlayan pazarlama planını ve nasıl hazırlanabileceğini tüm ayrıntılarıyla anlattık.

Pazarlama Planı Nedir?

Pazarlama planı; işletmelerin belirli bir zaman diliminde pazarlama stratejilerini organize etmek, yürütmek ve izlemek için kullandıkları stratejik bir yol haritasıdır.
Pazarlama planları, şirket genelindeki çeşitli pazarlama ekipleri için ayrı pazarlama stratejileri içerebilir, ancak hepsi aynı iş hedeflerine yönelik çalışır.

İş Planı Nedir?

Pazarlama planının bir parçası olan iş planı, temel olarak potansiyel müşterilerinizi hizmet veya ürünlerinizi satın alan gerçek müşterilere dönüştürebilmeniz için gerekli aşamaları içeren bir ön hazırlıktır.

Pazarlama Planı Hazırlamanın Faydaları Nelerdir?

Bir pazarlama planının amacı, satış taktiklerinizi ve stratejilerinizi organize bir şekilde yazmaktır. Bu, hedefinizden şaşmamanıza ve kampanyalarınızın başarısını ölçmenize yardımcı olacaktır.

Bir pazarlama planı yazmak, hayata geçirmeyi düşündüğünüz kampanyanın misyonunu, müşteri portföyünü, bütçesini, taktiklerini ve çıktılarını önceden görmenize yardımcı olacaktır. Tüm bu bilgiler tek bir yerde toplandığında, bir kampanyayı takip etmek, neyin işe yarayıp neyin yaramadığını fark etmek ve stratejinizin başarısını ölçmek için elinizi oldukça kolaylaştırır.

Pazarlama Planı Hazırlama Adımları

İşletmeniz için amaçladığınız gelişmeleri pazarlama planı ile hayata geçirmek istiyorsanız şu adımlara bağlı kalmanız gerekir:

  • Pazarlama planınızı geliştirin
  • Pazarlama planınıza uygun hareket edin
  • Pazarlama planınızı denetleyin

Pazarlama Planı Hazırlarken Dikkat Edilmesi Gerekenler Nelerdir?

Dikkat etmeniz gerekenleri, aşağıda derledik.

1. Fırsatlar

Pazarlama planınıza başlamadan önce işletmenizin ve sektörünüzün mevcut durumunu bilmelisiniz. Güçlü yönleriniz, zayıf yönleriniz, fırsatlarınız ve geride olduğunu yönler nelerdir bilmelisiniz. Mevcut piyasa hakkında da birtakım fikirlere sahip olmanız gerekir.
Ürünlerinizi rakiplerinizle nasıl karşılaştırırsınız? Rekabet analizi yapmak bu adımda size yardımcı olacaktır.

Sizin ürününüzün müşterilerinizin hangi ihtiyaç ve isteklerine cevap verdiğini, diğer ürünlerin sizinkinden hangi yönlerde daha iyi olduğunu düşünün. Rekabet avantajı sağlayacak ne sunabileceğinizi, sizi diğerlerinden ayıran şeyleri düşünün.

2. Pazarlama Araçları

İşe sıfırdan başlıyor olmanıza rağmen mutlaka aklınızda nasıl satış yapacağınızla ilgili birkaç fikir vardır. Size tavsiyemizi mevcut satış fikirlerinizi not almanız. Ardından bu fikirler ile aşağıda soruları yanıtlamaya çalışmanız:

  • Hangi seviyede başa baş seviyesine ulaşacaksınız?
  • Bu noktaya ne zaman ulaşacaksınız?
  • Satıştaki kilometre taşlarınız neler, bir sonraki kilometre taşına ne zaman ulaşacaksınız?
  • Satış hedefleriniz neler? Bu sayılara hangi aşamalardan sonra ulaşacaksınız?

Bu sorulara vereceğiniz cevaplar sizi tatmin edene kadar fikirlerinizi geliştirin ve pazarlama araçlarınızı bu planlarınıza göre düzenleyin.

3. Müşteri değerlemesi

Bazı işletmeler için müşteri değeri basit bir kağıt parçasına kadar indirgenir. Ancak, müşterileriniz işletmenize paradan çok daha fazlasını kazandırabilir. Müşteriler, bir ürünü satın alma kararı verirken tarttıkları zaman maliyetleri, enerji maliyetleri ve duygusal maliyetler vardır. Benzer şekilde, müşteri kararlarını etkileyen farklı fayda türleri vardır.
Müşteri değerini ölçmek için öncelikle bu farklı maliyet ve fayda türlerini tanımamız gerekir.

  • Müşteri deneyiminizi değerlendirin: Müşteri değerini artırmaya başlamak için en iyi yer müşteri deneyiminizi analiz etmektir. Müşterilerinizin işletmenizden bir şey satın alırken attığı her adımı özetleyen bir müşteri yolculuğu haritası oluşturun.
  • Fiyattan daha fazlasına odaklanın: Bazı işletmeler için yalnızca fiyat üzerinden rekabet etmek zordur. Bazen bir ürünü üretmenin maliyeti statiktir ve bir işletmenin fiyat etiketini düşürmesi için fazla imkanı olmaz. Ancak bu, sektörünüzde rekabetçi bir teklif oluşturamayacağınız anlamına gelmez. Müşteri deneyiminize değer katmak için alternatif yollar aramanız gerekir. Müşteri ihtiyaçlarının kolaylıktan performansa kadar çeşitlilik gösterdiğini ve insanları ürününüzü satın almaya ikna edebilecek pek çok parasal olmayan fayda olduğunu unutmayın.
  • Müşteri verilerini toplayın: Müşteri değerine yalnızca iş perspektifinden bakıyorsanız, etkili değişiklikler yapmak zordur. Bunun yerine, odağınızı müşterinin ürün veya hizmetinizin algılanan değerine kaydırmalısınız. Bunu yapmak için nicel ve nitel müşteri verilerine erişmeniz gerekir. Bununla birlikte, yönetim ekipleri, önerilen değişiklikleri gerçekleştirebilmek için ihtiyaç duyulan istatistiklere sahip olacaklar. Liderlik, müşteri değeri algılarının müşteri tabanınızla uyumlu olduğunu bilerek güvenle kararlar verebilir.

Etkin bir pazarlama planı hazırlarken aradığınız çözüm Mikro Yazılım’da.