Şirket İsmi Nasıl Seçilir? Nasıl Tescil Edilir?

Genel KOBİ Satış ve Pazarlama 3dk
Genel KOBİ Satış ve Pazarlama

Bu yazımızda, şirketler için hayati öneme sahip sorular olan; girişiminiz için nasıl isim seçmelisiniz, isim seçerken dikkat edilmesi gerekenler nelerdir gibi konulara değineceğiz…

Girişiminiz için Doğru İsmi Seçmenin Önemi Nedir?

Dünyada ve ülkemizde inanılmaz iş fikirleri ortaya çıkıyor, bu fikirler şirketleşiyor, büyüyor ve kullanıcılar için daha pratik hale getiriliyor. Ancak birçoğumuzun şahit olduğu üzere onlarca iş fikri sırf isim seçimindeki hatalardan ötürü belki yok oluyor belki de hak ettiği değeri görmüyor.
Şirket isimlerinin, iyi bir ilk intiba, başlıbaşına bir reklam kampanyası, prestij, güvenilirlik hissi gibi fonksiyonları olabilirken tam tersi şekilde güvensizlik, prestij kaybı, kötü bir intibaya da sebep olabilir. Bu nedenle şirket ismi seçimi oldukça önemlidir.
Girişim fikirleri, isimlerini de beraberinde getirebilir. Ancak akla ilk gelen ismin şirketin bütün ilerleyişi boyunca aynı kalması zorunlu değildir. Henüz işlemlere başlamadan veya fazla ilerlemeden düşündüğünüz ismi değiştirmede sakınca yoktur ki bunun örnekleri günümüzdeki en büyük şirketlerde dahi görülür. Geçtiğimiz günlerden bir örnek olarak Facebook ismini Meta olarak değiştirdi, ve Instagram’ın ilk ismi Burbn idi. İsim değişikliği sayesinde şirketin ileride kurumsal kimliğiyle ilgili yaşayacağı sorunlar önceden çözülmüş olur.

Şirket İsmi Seçmenin Aşamaları Nelerdir?

Şirket ismi seçimi üç aşamalı bir süreçtir.

  • Ticaret unvan seçimi,
  • Marka seçimi,
  • Alan adı alımı

şeklindeki bu üç aşama şirketin isim seçimi ve tescili kapsamında önemlidir.

Şirket İsmi Seçerken Dikkat Edilmesi Gerekenler Nelerdir?

Şirket için belirlenecek isim iyi düşünülmüş, şirketin iş şekline ve faaliyetlerine hizmet eden bir isim olmalıdır. Bütün bu görevleri üstlenirken sadeliğini de korumalıdır. Şirket ismi seçerken dikkat edilmesi gerekenler şu şekildedir:

  • Kısa ve okunabilirlik: Şirketinizle ilk kez karşılaşan insanlar için mümkün olduğunca kısa ve kolay telaffuz edilebilen isimleri tercih etmelisiniz. Bu aynı zamanda şirketinizin hatırda kalmasını da sağlar. İsmin kısa ve okunabilir olması yurtdışında açılmak isteyen girişimciler için de artı bir değer olacaktır.
  • Orijinallik: Şirket isminin hiç kimsede olmayan eşsiz bir isim olması markalaşma ve şirket kimliği açısından çok önemlidir. Düşündüğünüz isimler için bir havuz oluşturmalı ve havuzdaki isimlerin başka bir şirket tarafından kullanılıp kullanılmadığını araştırmalısınız. Unutulmamalıdır ki başka bir şirket tarafından kullanılan bir ismin alınması yasal değildir. Bu nedenle araştırma süreci titizlikle yürütülmeli, kendine has, yaratıcı, kurumsal kimliğinizi yansıtacak bir isim belirlemelisiniz.
  • Şirket isminizin sosyal medya için uygunluğuna bakın: Muhtemelen şirketinizin reklam ve pazarlamasını yapmak için sosyal medya mecralarında hesaplar açacaksınız. Bu hesaplar için şirketinizin adıyla bir kullanıcı adı alınıp alınamayacağı önem arz eder. Çünkü günümüzde sosyal medya kimliği reklam ve pazarlamanın çok büyük bir kısmını kapsar. Aynı durum internet sitesi açarken alan adı alımı için de geçerlidir. Şirketinizin adının bu mecralara uygun olup olmadığını test etmelisiniz.
  • İsimleri logo ve ikon ile birlikte hayal edin: Şirketiniz için bir logo da tasarlamanız gerekecek.Tasarlayacağınız logo bir şekilde şirket ismiyle bağlantılı olacaktır. Bu nedenle düşündüğünüz isimlerin bir logo ve bir ikona nasıl dönüşebileceğini hayal edin bu parçaları beraber düşünmeye çalışın. Eğer düşündüğünüz isim bir logo halinde gözünüzde canlanmıyorsa profesyonel destek alabilir veya başka bir isim düşünebilirsiniz. Tasarımcılar size hem logonuz hem de isim seçenekleriniz hakkında farklı fikirler verebilir. Asla aklınıza yatmayan ve girişiminizin ruhuna uygun olmadığını düşündüğünüz bir isim ile yola koyulmayın.
  • Çevrenize danışın: Düşündüğünüz isimler için yakın çevrenizden fikrler almak ikinci bir gözle görmek açısından değerlidir. Bu kişiler üzerinde isimlerin hatırlanabilirliğini gözlemleyerek seçtiğiniz isimden emin olabilirsiniz. Çevrenizdeki insanların fikirleri doğrultusunda isimleri eleyip, elinizdeki güçlü alternatifleri değerlendirirsiniz.
  • Alternatiflerin arasından en uygun olanı seçin: Yukarıda belirttiğimiz araştırma, test ve gözlemlerin ardından elinizdeki en güçlü isim adayını şirketinizin ismi yapabilirsiniz.

Şirket İsmi Nasıl Tescil Edilir?

Şirket isminizi tescil ettirebilmek için iki farklı yöntem kullanabilirsiniz. Bunlardan ilki Türk Patent ve Marka Kurumu’na kişisel başvuru ile ikincisi ise yetkili patent ofisleri aracılığı ile başvuru şeklindedir.

Şirketinizin isim tescil başvurusunu Türk Patent ve Marka Kurumu’na yapmalısınız. Tescil işlemlerini bizzat kuruma giderek veya internet sitesi aracılığıyla gerçekleştirebilirsiniz. Tescil işlemlerini gerçekleştirmek için gerçek ya da tüzel kişi şartı aranmaz. Tescil sırasında ismin hangi sektörde kullanılacağı hangi alanlarda faaliyet göstereceği belirtilmelidir. Bu sayede farklı alanlarda benzer isimle bulunan firmalar ayrı ayrı tescil edilebilir.

İsminizi yukarıda belirttiğimiz kriterlere uygun şekilde kapsamlı araştırmalar sonucunda belirleyip tescil etmeye karar verdikten sonra tescil başvuru dosyası hazırlamanız gerekir. Bu dosyada bulunması gereken bilgiler şu şekildedir:

  • Başvuran kişinin bilgileri
  • Tescil edilecek isim
  • İsmin sahip olduğu sınıf
  • Başvuru ücreti
  • Şirket logosu

Hazırladığınız dosya ile başvuru yaptığınız zaman Türk Patent ve Marka Kurumu gerekli incelemeleri yapar. Ortalama 2-3 ay süren bu incelemenin sonunda nihai karar kurum tarafından açıklanır. Açıklanan kararın olumlu olması halinde Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından yayın kararı verilir. Böylelikle tescil edilen marka ismi 2 ay boyunca resmi marka bülteninde yayımlanır.


Bu yazımız da ilginizi çekebilir: Şirket Unvanı Nedir? Nasıl Seçilir?